Túrák, kirándulások ingyen

A blogban mindenről írok majd, ami túrázással, kirándulással kapcsolatos. A kapcsolódó weboldal: www.setafika.hu , ahol a konkrét túraprogramok is megtalálhatók.

Túráink, ahol várunk téged:



Friss topikok

  • oldbikeold: A "nagy-szög" ...egy borona felfordítva az erdészeti úton amely egyébként jelölt bringaút ..Zebegé... (2015.08.19. 15:23) Veszélyes utakon
  • Túrám: Sziasztok! Szeretnék a figyelmetekbe ajánlani egy újdonságot! A túrázók, város- és múzeum látoga... (2014.10.03. 12:21) Egyik szemünk nevet, a másik viszont sír
  • Cpt. Flint: ha a jelölt úton mész, nem esel bele. értem én, hogy nem mindenki megy ott (bár ez elég nagy baj a... (2011.01.21. 15:15) Életveszélyes természetjárás
  • HSG: Egyszer hallottam ezt a mesét. Egy padon ültem, éppen múlt a délután, s egy idegen ember mesélt ne... (2010.04.02. 21:08) Mese a hajóról
  • mirko vosátka: az izotóniás ital jó, nekem legalábbis néha beválik, nem mindig van rá szükségem, de néha nagyon j... (2009.08.01. 21:15) Veszélyes forróság

Anomáliák a Volánnál

2008.10.17. 16:40 Kiránduló

Szép napra virradtunk, amikor átadták végre a Megyeri-hidat. Szép is, íves is, dizájnos is. Persze a híd átadásával együtt megváltoztak a környék forgalmi viszonyai is: az M0-ás végre átkúszott északon is a Duna felett, kerékpárral sem kell már letekerni az Árpád-hídig majd vissza a túloldalon, ha mondjuk az észak-pesti kerületekből szeretnénk eljutni Pomázra, Szentendrére bringával. Csupa-csupa öröm.
 
Igen ám, csakhogy Magyarországon élünk, ahol amint történik valami jó, azonnal kell valami rossznak is materializálódni, hogy az ezeréves egyensúly megmaradjon… Ezt a rosszat pedig úgy hívják, „tömegközlekedési forgalomoptimalizálás”. Szép szó, ovisoknak épp alkalmas nyelvtörőnek. Ami mögötte van, nem egyéb, mint számok garmadája, bekerülési költségek, utasszám optimalizálás és a többi úri huncutság.
 
Természetesen a Volán is igyekszik jól kijönni a nagy egyetemes nyereséghajhászásból, ezért érthető módon átszervezte a járatai egy részét, hogy minél kevesebbet kelljen buszainak a dugókban ácsorogni, minél jobb legyen az árarány. Ez jól is van így. Sajnálnám, ha a Volán vezetői rétege és befektetői kenyérgonddal küszködnének, netán csikket szedegetnének a buszpályaudvarok környékén…
 
A baj az, hogy ez az optimalizálás – szerintem – nem ment simán, nem lett teljesen átgondolt. Természetesen túrázó szemmel nézem a dolgot, de mit tegyek, ha a Duna túloldala engem elsősorban ebből a szempontból érdekel.
 
Dobogókő eddig is kínos, kényes pont volt szombat délelőttönként, főleg szép időben. Több túra előtt is hívtam az Árpád-hídnál ténykedő forgalmista hölgyet péntek délután, hogy másnap reggel esetleg nagyobb létszámú csapattal szeretnénk feljutni a csúcsra, de mindig azt a választ kaptam, hogy „szokott elég hely lenni”. Ez a tézis persze többször is bedőlt, mert már a pályaudvarról alig tudott kiindulni a busz (sőt akadt olyan, hogy akkor és ott a fél csapat egyszerűen nem fért fel és csak szorgalmas üvöltözés, anyázás után voltak hajlandók mentesítő járatot indítani (sohasem értettem, miért, hiszen számíthattak a dologra és a kihasználtsággal sem lehetett gond). Ez volt a jobbik eset. A rosszabb helyzet akkor állt elő, amikor épp felfértünk. Ilyenkor ugyanis az arcok kisimultak, ha körbejárt a laposüveg a buszon a túratársak közt, még bizakodó enyhe pír is ült ki az orcák élire ..amíg el nem értük Pomázt, ahol a helyiek is szerettek volna velünk jönni. Ki érti őket? Ilyenkor a kint álldogálók mentesítő járatért kiáltottak, mi bent szorongók pedig levegőért. De legalább fel tudtunk jutni a hegyre, még ha szardínia-effektust átélve is.
 
Az új menetrend szerint Pomázról Dobogókő felé délelőtt (a hajnalit is beleszámolva) öt járat indul – ezt a Volánbusszal szerződött Weekendbus Ztr. üzemelteti partnerjáratként, ám Pomázra nincs közvetlen járat sem Újpestről, sem az Árpád-hídtól. Nem világos, hogy legalább hétvégenként, amikor egyértelműen a Budapestről induló turisták adnák az utazóközönség zömét, miért nem éri meg közvetlen járatot indítani mondjuk Újpest-Városkaputól vagy az Árpád-hídtól? Miért nem indíthat a Volán ilyen „turista-járatokat” legalább a turistaszezonban (vagy miért nem indít a Weekendbus, nekem mindegy, kivel utazom…)
 
Ungerleider János túravezető társam levélben kereste meg a Volán illetékeseit, de mindezidáig nem kapott választ a felvetésekre...
 
Folytatás:
 
November 19.-én e-mailt kaptam a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumtól amely szerint:
 
 

Az Ügyfélszolgálatnak címzett megkeresést köszönettel megkaptuk.

Kérjük, fogadja szíves tájékoztatásul az illetékes főosztály alábbi válaszát.

Hivatkozva a 2008. október 22-én kelt e-mailjére, amelyben kifogását fejezi ki a Budapest – Pomáz – Dobogókő viszonylatban hétvégenként közlekedő közvetlen Volánbusz-járat megszüntetésével kapcsolatban, és annak visszaállítása mellett érvel, az alábbiakról tájékoztatjuk.

 

A megkeresés felvetéseit a Közép-Magyarországi Regionális Közlekedésszervezési Iroda bevonásával megvizsgáltuk, és ennek alapján megállapítható, hogy a kifogásolt járatrövidítés megalapozott, és az alábbi okokra vezethető vissza:

 

Egyfelől a Volánbusz Zrt. – a Budapesti Közlekedési Szövetség keretein belül, és a közlekedéspolitikai elvárásoknak megfelelően – célul tűzte ki az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetését, ami során előnyben lett részesítve egyrészt a Budapesten belüli végállomások áthelyezése, másrészt a kötöttpályás közlekedési hálózatra való ráhordás az agglomerációban ott, ahol a vasút az autóbusznál lényegesen jobb szolgáltatási színvonalat képes nyújtani, és ahol az közlekedésszervezési szempontból is indokolt.

2008. szeptember 16.-tól a korábban Budapest, Árpád híd – Pomáz – Dobogókő relációban hétvégén 7 óra 45 perckor induló autóbuszjárat többek között emiatt közlekedik csak Pomáz, autóbusz-állomástól.

 

Másfelől a járatrövidítést indokolta az is, hogy a Budapestről közvetlenül Dobogókőig közlekedő autóbuszjáratra koncentrálódott az utasforgalom jelentős, és előre kiszámíthatatlan, felettébb időjárásfüggő hányada, mely forgalomszervezési és egyéb problémákat okozva gyakran vezetett zsúfoltsághoz vagy éppen utas lemaradáshoz. Az előbbieket elkerülve, a módosítás életbelépésétől Pomáz, autóbusz-állomástól szabad és munkaszüneti napokon, a szentendrei HÉV-hez csatlakozva óránként indulnak autóbuszjáratok Dobogókőig, így a Volánbusz Zrt. a szolgáltatást igénybevevők részére egy szélesebb, és kevésbé koncentrált időbeli eljutási lehetőséget tud biztosítani a hatékonyság szem előtt tartása mellett.

 

Kérjük, ha a jövőben hasonló kérdés, javaslat, illetve menetrendi vagy egyéb jellegű probléma merül fel Önben, szíveskedjék jelezni azt az illetékes Regionális Közlekedésszervezési Iroda (jelen esetben a Közép-Magyarországi RKI) felé, amely az érintettekkel egyeztetve azt megvizsgálja, és indokolt esetben megteszi a változtatáshoz szükséges lépéseket.

 

A Regionális Közlekedésszervezési Irodák a közlekedési tárca háttérintézményeiként fontos szerepet töltenek be a közúti és vasúti személyszállítási menetrendek kialakításában, módosításában és összehangolásában; mediátori és koordinációs tevékenységet folytatnak a különböző területi irányítási szinteken lévő szervezetekkel, a települési önkormányzatokkal, valamint a régiójukban működő személyszállító közszolgáltató társaságokkal (MÁV Zrt.-vel, Volán társaságokkal stb.) és a jelentős utasforgalmat generáló társaságokkal.

 

Az adott Iroda, a szolgáltatást végző közlekedési társaság, illetve – lehetőség szerint rajtuk keresztül – az azt igénybe vevő utasok a menetrend módosítását a szolgáltatást megrendelő közlekedési tárcánál kezdeményezhetik, amely indokolt esetben jóváhagyja azt.

 

Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.

Üdvözlettel,

Közlekedési, Hírközlési  és Energiaügyi Minisztérium


Ügyfélszolgálati Információs Iroda

Tel: 06-1-475-34-34

Fax: 06-1-475-34-35

E-mail: ugyfelszolgalat@khem.gov.hu

Tehát most itt áll a dolog. Ha jól értem, akkor az Állam Bácsi megint úgy optimalizál, hogy ő járjon jól anélkül, hogy mi - az Őt eltartó adófizetők - érdekeit a legkisebb mértékben is figyelembe venné. Várható volt, hogy nagyjából ilyesmi választ kapunk (örüljünk, hogy egyáltalán szóba áll velünk Állam bácsi). No comment!

Folytatás 2.:

Tegnapi postánkkal válasz érkezett a Volántól is, amely tartalmilag ugyanazt szajkózza, mint a Minisztérium levele: vagyis jobb nekünk, hogy sokkal drágábban és körülményesebben juthatunk el Dobogókőre. Íme a levél:

34/2467/2008 válaszlevél

Köszönjük a Volán Egyesülés által Társaságunkhoz megküldött bejelentését, amellyel kapcsolatban az alábbi szíves tájékoztatást adjuk:

Az Ön által említett, Pilis irányába közlekedtetett járatok átszervezésének célja az elővárosi közlekedésben jelenlevő párhuzamosságok felszámolása.

Budapest – Pomáz viszonylatban a BKV HÉV vonatai kedvezőbb eljutást biztosítanak, így amellett döntöttünk, hogy a hétvégén Budapest – Pomáz – Dobogókő viszonylatban közlekedő járatainkat csak Pomáz és Dobogókő között közlekedtetjük, csatlakozva a Budapest felől érkező HÉV vonatokhoz. Ezáltal a Budapestről a Pilisbe tartó kirándulók számára is szélesednek az eljutási lehetőségek, hiszen a pomázi átszállással óránként megközelíthető a kedvelt kirándulóhely.

Megértését köszönjük. Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.

Budapest, 2008. november 28.

17 komment

Címkék: volán túra kirándulás dobogókő

A bejegyzés trackback címe:

https://kirandulas-tura.blog.hu/api/trackback/id/tr100718884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Túramarci:) 2008.10.17. 19:42:02

Egy helyközi járat indítása nem annyira egyszerű eset, mint azt a hétköznapi ember gondolná. A járatokat a Volán (vagy az akit a minisztérium megbíz), mint szolgáltató üzemelteti. Ezeknek a vállalatoknak hivatalosan nem sok beleszólási joguk van a közlekedés mikéntjébe. A menetrendre a pecsétet a minisztériumban nyomják rá, ott dől el minden, ott bízzák meg a szolgáltatót a szolgáltatás elvégzésével. Sajnos, ma a szolgáltatók még nem ismerték azt fel hazánkban, hogy a jobb közforgalmú közlekedésben ők is érdekeltek, ezért nem csak a minisztériumtól kell várni az "utasításokat". Ahhoz, hogy új járatot lehessen létrehozni sok mindenki beleegyezése szükséges. Elsősorban a közúté, aki megadja az engedélyt, hogy az útvonal alkalmas autóbuszok közlekedésére, de az önkormányzatok is felléphetnek a törekvés ellen. Valamint, ha bizonyítottan veszteséges az üzemeltetés, akkor egyetlen szolgáltató sem kívánja majd elvállalni a vonal üzemeltetését. Mindezeket összevetve akkor sem tartom megfelelőnek a Volán hozzáállását, hogy válaszra sem méltatja egy hozzá beérkező levelet.

skeramajom · http://skeramajom.blog.hu 2008.10.17. 21:04:42

Egy apró trükk, a "Dobogókői-csúcs" elkerüléséhez. Ugyan nemrég kezdtem újra a túrázást (és a szervezősdit). De Apukámmal sok-sok éven át rengeteget túráztunk a Pilisbe. A Dobogókői buszra mi sem fértünk fel :(

Ennek elkerülésére azt találtuk ki, hogy Pilisszántóig megyünk, ahova kb. óránként jár közvetlen busz az Árpád-hídtól, a hétvégi kirándulók nem ismerik, fel lehet rá férni. Innen nem messze Pilisszentkereszt, majd kis mászás Dobogókő.

macihagyma 2008.10.17. 22:17:05

Azt néztétek, hogy hányan lengetik felszállásnál a személyijüket?

kutyavonat 2008.10.17. 22:20:27

skeramajom -
fasza, most már majd arra a járatra se lehet felérni, hogy így kiraktad az internetre :)

avus · http://avus.blog.hu 2008.10.17. 22:37:49

Mi ezt frappánsan megoldottuk. Bringával megyünk Dobogókőre :). Alternatíve, néha elvonatozunk pl Piliscsabáig, esetleg HÉV-ezünk Szentendrére.

doberman 2008.10.17. 22:47:22

"ám Pomázra nincs közvetlen járat sem Újpestről, sem az Árpád-hídtól."

Szegénykém... az nem fordult meg a kis agyadban, hogy HÉV-vel menjél az Árpád hídtól Pomázig?

_@o\" 2008.10.17. 22:56:23

macihagyma, remélem TE meg sem fogod érni h valaha lengethessed a személyidet,
nekem még van két évem a lengetésig és biza lengetni fogom mint állat :-)

skeramajom · http://skeramajom.blog.hu 2008.10.18. 16:41:00

kutyavonat: bárcsak annyira népszerű lenne egy ilyen blog, hogy egyetlen kommenttől nem lehet majdan felférni a pilisszántói buszra.

Kiránduló · http://www.setafika.hu 2008.10.21. 16:33:49

Doberman!
Újpest Városkapu - Pomáz: 14.7 Km
Ha lenne közvetlen járat, akkor ez a jelelegi díjszabás mellett 260 Ft/fő lenne egy odaútra.

Ugyanez most körbe:
270 Ft metro
270 Ft villamos
470 HÉV
Összesen 1010 Ft
A különbség 750 Ft

Vagyis egy négytagú család hétvégi kirándulását (oda-vissza úton) 6000 Ft-tal "dobja meg" ez a kis "szervezési hiba". Egy átlagos család költségvetéese ezt megérzi...

A másik lehetőség a bliccelés, de ezt azért nem veheti senki tárgyalási alapnak...

túraSzami 2008.10.21. 21:42:47

Kedves Kiránduló! :)

Nem néztem utána, de nyilván korrektek a számadataid az utazási költségekkel kapcsolatban. De azért lenne hozzá kérdésem. :)

Úgy számítasz, mintha az lenne az alapeset, hogy a Pomázra induló család Újpest Városkapu metró (Volán) megállónál lakik. Lássuk be: Budapest igen nagy város. Ha onnan menne Volánbusz közvetlenül Pomázra, oda is el kellene valahogy jutni. Ide is számíthatunk busz-, meg villamos-, meg metrójegyet.

Ha nem ott lakik, és kocsival közelíti meg a távolsági busz felszállóhelyét, akkor pedig a HÉV-mentén is több helyen le tud parkolni, tehát kiiktattuk a BKVtarifát.

Másrészt, ha alapból BKVval közlekedik valaki, és ahogy Te is írod, a bliccelés nem tárgyalási alap, vagyis bérlettel közlekedik, akkor a HÉVre csak kiegészítő jegyet kell venni. Ez Pomázig most 200 Ft. Legalábbis vasárnap ennyi volt. :)

Ha így számolsz, hogy áll a családi kassza? :)

Ettől függetlenül teljesen egyetértek a Volán rossz szervezésével. Mármint, hogy a véleményeddel, hogy rosszul van szervezve. :)
Vasárnap szintén jó idő volt, Dobodókőig gyalogoltunk, és onnan a Volánnal, pontosabban a Weekendbus-al akartuk megközelíteni a pomázi HÉVállomást. Az egy dolog, hogy valami 10 perccel később indult a kiírthoz képest, de annyira tele volt, hogy gyakorlatilag egyetlen megállóban sem álltunk meg, mert nem fért fel senki rá. És az volt állítólag a mentesítő járat, de a főjárat busz épp bedöglött. :(

Szami

k.v. 2008.10.22. 09:40:57

"Másrészt, ha alapból BKVval közlekedik valaki, és ahogy Te is írod, a bliccelés nem tárgyalási alap, vagyis bérlettel közlekedik, akkor a HÉVre csak kiegészítő jegyet kell venni. Ez Pomázig most 200 Ft. Legalábbis vasárnap ennyi volt. :)"

Hááát, azért az nem evidens, hogy attól, hogy valaki nem lóg a járműveken, de BKV-val szokott közlekedni, biztosan van bérlete.
Ugyan ha naponta munkába jár, akkor többnyire jobban megéri bérletet váltani, de ez sem aranyszabály. Pl. lakhat közel a munkahelyéhez, és besétál, dobhatja be kocsival valamelyik rokona azokon a napokon, amikor együtt mennek, járhat be az aglomerációból és a pályaudvarhoz közel lehet a munkahelye, járhat be biciklivel, stb. Ettől még ha dolga van a városban, akkor BKV-val jár, de egyáltalán nem éri meg neki bérletet venni, így jegyet fog váltani akkor is, ha kirándulni indul.
Ugyanígy nem valószínű, hogy egy munkanélküli, vagy nem napi szintű bejárást igénylő munkát végző embernek megéri a heti egy-két utazásért bérletet váltani.
Az alapfeltételezés persze kicsit sántít, hogy mindenki Újpest-Városkaputól szeretne indulni, de tény, hogy eddig az Árpád-hídtól közvetlen Volán járat ment Pomázra, most pedig ilyen nem jár.
Tehát eddig választhattál a BKV és a Volán - a hév és a busz között -, ha jobban megérte, akkor átmehettél a HÉV-hez, ha pedig kedvezőbb volt számodra az Árpád-hídtól indulni, akkor mehettél Volánbusszal (ráadásul reggelente volt egy közvetlen járat Dobogókőre is, igaz, csak kora reggel).
Most viszont nincs választás - ha tetszik ha nem, marad a HÉV. Az élet persze egyszerűbb lett: egy variációból könnyebb választani, függetlenül attól, hogy kell-e jegyet váltanod a BKV-ra vagy sem, és mennyibe került volna akkor az utazásod, ha Volánbusszal mehettél volna a régi rendnek megfelelően.

Üdv:
Klau

túraSzami 2008.10.22. 10:03:43

Klau!

Tök igazad van. Valóban nem életszerű, hogy bérlettel közlekedne az ember, valóban vannak alternatívák. De akkor is fenntartom a megjegyzésem, hogy ha kocsival menne Újpes-Városkapuhoz, akkor teljesen mindegy, hogy oda, vagy a HÉVhez megy kocsival. És azt is fenntartom, hogy ha BKVval megy a HÉVhez, akkor BKVval menne a távolsági buszhoz is, és annak ugyanúgy költsége van. :)

Persze, ha a többit kiiktatjuk, akkor is olcsóbb a távolsági busz, azt látom, fejenként 210 Ft-al. És továbbra sem értek egyet a Volán járatszervezésével én sem. :)

Szami

skeramajom · http://skeramajom.blog.hu 2008.10.27. 15:35:21

Szerintem nem az a fő baj, hogy Pomázra már nem megy közvetlen Volán buszjárat. Oda legalább van HÉV. Van ahol se vonat, se HÉV, távolsági busz pedig csak hétköznap naponta kétszer.

Szerintem nagyobb baj az, hogy ezeket a Volán járatokat pl. nem kanyarítják be Békásra. Így aki onnan szeretne tovább menni pl. Leányfalura, Visegrádra stb., az felszállhat HÉV-re, majd át a buszra Szentendrén.

Mi hazafelé eddig közvetlen járatokkal a Flóriánig mentünk, majd onnan 86-os busszal egyenesen haza (1 BKV jegy). Most vagy átszállunk a HÉV-re Szentendrén + villamos a Batyiról. (2 BKV jegy, de legalább nem kell rá félórát várni mint a buszra) vagy kerülünk Újpestről ahonnan metró+busz (szintén 2 BKV jegy).

Kutyának pl. nincs bérlete (és általában bliccel :) ), de metróval nem utaztatjuk hazafele, így nekünk + 1 átszállást kell beiktatnunk Szentendrén.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a tavaly ilyenkor a vasutas sztrájk hány vasúti mellékvonalat (pl. a Vác-Balassagyarmat) mentett meg "személyforgalom ideiglenes szüneteltetésétől" vagyis bezárásától.

Kiránduló · http://www.setafika.hu 2008.10.27. 16:30:36

Skera: Persze, az anomália, az átgondolatlanság nem csak a Bp - Dobogókő vonalat érinti. Ez talán a legszembetűnőbb számomra és egyértelmüen összekapcsolható az új híd átadásával. Igazából azt nem értem, hogy ha van egy jó dolog (híd), miért kell elrontani rossz szervezéssel (Volán).

Többen írtátok az alternatív lehetőségeket (gyalog, bringával fel Dobogókőre), amelyeket nyilván ki is fogunk találni túráink során, de a gond nem ebben gyökeredzik vala. Sokan mentek ki eddig egy-két gyerekkel - főleg kis keresetű családok -, csak úgy sétálni egyet Dobogókőre. Uzsis kis táska, üccsi, fogva anyuci, apuci kezét. Most ennek vége. Amelyik nem rutinos szülő eddig bevállalta, hogy egy busszal kivigye a csemetéit a jó levegőre, az biztosan nem fogja bevállalni ugyanezt bonyolult logisztikával, sok átszállással. Vagyis a rossz szervezés főleg azok kezéből üti ki a lehetőséget, akik a legrászorultabbak lennének. (Kigyúrt lelkű, túlélésre berendezkedett túratársakkal biztosan mi is feljutunk valahogy Dobogókőre, hiszen nehezebb feladatot is megoldottunk már együtt... :DDD

FDorka 2008.11.23. 21:54:24

Én mindig utáltam, h. Dobogókőre a közvetlen buszhoz hajnali h8-ra kell kimenni. (Vagy régen i.e. még fél8 körül indult vagymi.)

Zsúfoltság van, mert nincs több közvetlen busz Bp-ről? Hát szüntessük meg azt az egyet is. De a végén addig leveleztek, míg a Bp-Esztergomi buszjáratot is ki fogják optimalizálni Szentendrére. :-/

Egyébként semmi logika (ésszerűség, gazdasági indokolás) nincs abban, hogy a szentendrei buszt kirakták Újpestre, pl. a Vác-Balassagyarmat továbbra is Árpád-hídtól jár. Lehet, h. azért mert az nem megy át a hídon. :)

Örülhetsz viszont, ha megtalálod a menetrendet a neten (lásd pl. Szentendre aut. áll. - Skanzen járat), a HÉVről leszállva meg tudod venni a jegyed elővételben a pénztárnál, és a buszvezető rendes és meg is várja ezt.

Ez egy kimeríthetetlen téma sajnos :(

Tamás01 2009.01.18. 15:51:25


Párhuzamosság miatt döntött a Volán a BKV javára, így a Volán megszünt, a HÉV maradt. De most, hogy Újpestre kerültek a buszok, megszünt a párhuzamosság. A Szentendre irányába közlekedő buszokat se vágták vissza Szentendrén, hanem Újpestre helyezték át...
Párhuzamos a 22-es busz is a zsámbéki volánokkal, ott még is működik?:)