Túrák, kirándulások ingyen

A blogban mindenről írok majd, ami túrázással, kirándulással kapcsolatos. A kapcsolódó weboldal: www.setafika.hu , ahol a konkrét túraprogramok is megtalálhatók.

Túráink, ahol várunk téged:

Friss topikok

• oldbikeold: A "nagy-szög" ...egy borona felfordítva az erdészeti úton amely egyébként jelölt bringaút ..Zebegé... (2015.08.19. 15:23) Veszélyes utakon
  • Túrám: Sziasztok! Szeretnék a figyelmetekbe ajánlani egy újdonságot! A túrázók, város- és múzeum látoga... (2014.10.03. 12:21) Egyik szemünk nevet, a másik viszont sír
  • Cpt. Flint: ha a jelölt úton mész, nem esel bele. értem én, hogy nem mindenki megy ott (bár ez elég nagy baj a... (2011.01.21. 15:15) Életveszélyes természetjárás
  • HSG: Egyszer hallottam ezt a mesét. Egy padon ültem, éppen múlt a délután, s egy idegen ember mesélt ne... (2010.04.02. 21:08) Mese a hajóról
  • mirko vosátka: az izotóniás ital jó, nekem legalábbis néha beválik, nem mindig van rá szükségem, de néha nagyon j... (2009.08.01. 21:15) Veszélyes forróság

Veszélyes forróság

2009.07.17. 19:42 Kiránduló

Az elmúlt időszakban tapasztalható szélsőséges időjárás, változékony hőmérsékleti és csapadékviszonyok mindannyiunk tűrőképességét próbára teszi. A hirtelen hideg, a váratlan csapadék nem kellemes, de viszonylag könnyű védekezni ellene a hátizsákba pakolt meleg ruhával, esővédő holmikkal (esőkabát, esőnadrág, kamásli). Lényegesen nagyobb veszélyt jelent a kánikula, a forróság. Természetesen ilyenkor is ki lehet mozdulni a szabadba, de fontos a megfelelő öltözködés (szellős, könnyű ruházat), a napsugárzás elleni hatékony védelem (bőrvédő krémek, fejfedők) és a kellő folyadékfogyasztás.

Az emberi szervezet magas arányban tartalmaz vizet, így ha a külső hőmérséklet megemelkedik, a testünk hőszabályzása izzadással, párologtatással igyekszik mérsékelni a hőhatást, amely figyelmetlenség esetén kiszáradáshoz vezethet. Mi is a kiszáradás a dehidratáció? A szervezet sót és vizet veszít kiszáradáskor. A víz alapvető szükséglet a szervezet a vér- és nedvkeringés egyensúlyának fenntartásához, és a vérnyomás normális értéken tartásához egyaránt. A vízzel együtt elektrolitok is szükségesek, azaz sók, amelyek a sejtekben, a vérben és egyéb testfolyadékokban a normális só-vízháztartás egyensúlyát biztosítják. Ha lecsökken a szervezetünkben a víz mennyisége, a vérünk „besűrűsödik”, amely igen kedvezőtlen élettani hatások okozója lehet.

Folyadékot többféleképp veszítünk: izzadással, kilégzéskor, vizelettel és kóros esetben hányással, hasmenéssel. Ha minden rendben van, a szervezetünk egészséges, az első három veszteséggel akkor is számolnunk kell és a nyári kánikulában az izzadás a legveszélyesebb. Akár gyalog-, akár kerékpártúrázunk, garantáltan több izommunkát végzünk, mint általában, s ennek megfelelően többet is izzadunk. Hiába hűt a menetszél, hiába bandukolunk árnyas erdőben, a levegő hőfoka magasabb a testünkénél és mindenképp beindul a hőkiegyenlítődési folyamat. Nehéz fizikai munka során erőteljes a folyadékvesztés, de könnyebb izommunkák során is fennáll (séta, biciklizés stb).

A folyadékháztartás felborulásának korai fázisban nincsen jellemző tünete maximum az ajkak kiszáradása, a szomjúságérzet. Az idő múlásával és a folyadékszint csökkenésével megjelennek az enyhébb dehidráció jelei: a bőr száraz és meleg, el kezdesz szédülni, a karodban, lábadban görcsök keletkezhetnek. Ha nem gondoskodsz sürgősen folyadékpótlásról, a kiszáradás fokozódásával a tünetek felerősödnek: gyorsul a pulzusod, az arcod kipirul, álmosság alakul ki, a bőröd nehezen tér vissza eredeti helyzetébe, ha megcsippented. Ezek már olyan jelek, amelyek arra figyelmeztetnek, hogy a szervezeted komolyan harcol a vízhiánnyal! Ekkor már mindenképp gondoskodnod kell magadról és minél gyorsabban inni!

Szélsőséges esetben a tünetek riasztókká válhatnak: a szem besüpped, a kiszáradt ember furán, irracionálisan kezd viselkedni, néha ok nélkül vihog, máskor sír (de könnyek nélkül, mert ekkorra már nincs ehhez sem elég folyadék a szervezetében). Ezek már olyan jelek, amelyek közeli, tragikus végkifejlet közeledtét jelzik (ha bárkin ilyen tüneteket tapasztalunk kánikulában, azonnal meg kell próbálni árnyékba juttatni és itatni!). Szerencsére a mi klímánkon az ilyen esetek szinte kizártak, mivel ehhez hosszabb szomjazás szükséges (hajótörés tengeren, sivatagban való eltévedés, stb.) Ennek ellenére nem szabad kockáztatnunk a megelőző fázisokat sem, mivel a kiszáradás annyira megterheli a szervezetet, hogy más, keringési, légzési szövődmények léphetnek fel!

Mindig legyen nálunk víz túrázás közben! Előbb kell innunk, minthogy elérjük a szomjúság állapotát! Ez nagyon fontos kerékpározás közben, amikor a menetszél hűt és kevésbé érezük kínzónak a meleget: a szervezetünket azonban nem csapja be a légmozgás és párologtat. Lehetőleg ne centizzük ki a vízkészletüket, bízva a térképen esetleg jelölt forrásokban, mert épp kánikula idején gyakori, hogy a természetes források kiapadnak!

Fontos, hogy az üdítőitalok, a kávé, a sör, a bor nem pótolják a vizet (sajnos). Bizonyos mértékig még dehidrálnak is, így csak rontunk velük az állapotunkon. A tiszta víz a legjobb (esetleg kevés citromlével dúsítva, de semmiképp sem megcukrozva), illetve az erőteljesebb fizikai megterhelés, hegymászás, teljesítménytúrázás esetén hasznosak lehetnek az ún. izotóniás sportitalok.

A felnőtt emberi szervezet nagyjából 60%-nyi vizet tartalmaz, az agyunkban ez az arány még magasabb. Ha naponta kb. 6–8 pohár vizet fogyasztunk, az hatásosan segíti szervezetünk működését, megeröltető, szabadban végzett izommunka esetén azonban ennek a duplájával is számolhatunk! A vízfogyasztás nemcsak a szomjúság elkerülése véget fontos, hanem azért is, mert a csökkenő folyadékszinttel párhuzamosan rohamosan esik a teljesítőképességünk is. Kiszámították, hogy ha a test víztartalmának egy tizedét (!) elveszítjük, már nem tudunk egyhelyben megállni! A kiskorúak, gyermekek vízleadása legalább olyan gyors, mint a felnőtteké, de súlyuknál fogva jóval kevesebb vízzel gazdálkodik a szervezetük, így náluk a kiszáradás még kritikusabb, még drámaibb lehet. Nagyon figyeljünk tehát kiránduláskor az aprónépre körülöttünk, mert ők ráadásul hajlamosak arra, hogy „ne vegyék észre” a játék, szaladgálás hevében, hogy szomjasak.

Mik a teendők? A forróságban igyunk legalább félóránként 1-2 dl vizet, ill. a várható sporttevékenység, vagy fizikai munka előtt mintegy félórával. Egyéb tanácsok, tippek a kiszáradás elkerülésére:

• A déli órákban kerüljük a direkt napsütést, a szabadban való tartózkodást, ha ez lehetséges.
  • Viseljünk napszemüveget, kalapot vagy sapkát a napon, a napégés is hozzájárulhat a dehidrációhoz – mivel a bőr állapota károsodik.
  • Viseljünk vékony, lazább ruházatot, ezt jobban átjárja a levegő, könnyebb a párologtatás.
  • Kerüljük a sötét ruházatot, mivel ez több hőt szív magába, a világos ruházat visszaveri a napfényt.

Figyeljünk a hőségben a kiszáradás tüneteire, és tegyük meg az egyszerű – de megfelelő - intézkedéseket, hogy kellemes nyarunk, kellemes túráink lehessenek!

2 komment

Címkék: egészség túra víz kiszáradás természetjárás kánikuls

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

túraSzami 2009.07.18. 19:02:39

Idemásolok egy cikket, amit a napokban kaptam, és témába vág....

Ön dönt iszik, vagy inkább beteg

Ismert tények: Az újszülöttek kb. 75-80%-át víz képezi. A felnőttek testének kb. 60-70%-a víz, pl. egy 80 kg súlyú felnőtt szervezet kb. 54 l vizet tartalmaz. Az agy 78%-a, a vér 86%-a, a szív 77%-a, a máj 84%-a, az izmok 70%-a víz.

Dr. F. Batmanghelidj felfedezését az orvosi gyakorlatban, a kerék felfedezéséhez lehet hasonlítani: egyszerű, de zseniális és minden eddigi hozzáállást megváltoztat

Batmanghelidj professzor nézeteit immár több tucat orvosi konferencián adta elő, szervezetek jöttek létre ezen paradigma terjesztése érdekében és számos elismerést söpört már be érte. No, de minket a gyakorlati megvalósítás érdekel. Nézzük, mi is ez a "felfedezés".

A professzor kutatásai alapján rájött, hogy a krónikus (folyamatos) vízhiány az oka a legtöbb testi betegségünknek! Az emberi test eredeti terve ugyanis tökéletesebb, mint képzeljük. Egy igen bonyolult, ámde célirányos vízszabályozó rendszer működik testünkben, amely vízhiányos állapotban készleteinket a megfelelő elsőbbségi szabályok figyelemben tartásával csoportosítja át. Azaz elsődlegesen az agyunkat táplálja, aztán a létfenntartó rendszereinket és így tovább a szervezetünk működéséhez nélkülözhetőbb szerveinket (mint például izületeinket).

A probléma ott kezdődik, hogy a vízhiányos állapotot mindenki a szomjúság kialakulásával, a "száraz száj" érzéssel azonosítja. Holott a száraz száj érzés kialakulása a vízhiány már egy elfajult állapotához tartozik. Ilyenkor szervezetünk már régen szomjazik, csak mi nem vesszük észre ennek jeleit, mert hosszú évek alatt rászoktatjuk magunkat a szomjúság egy bizonyos mértékig való elviselésére. Kritikus esetben vannak emberek, akik napi fél-egy liter vizet is alig isznak meg.

Nem betegek vagyunk, csak szomjasak

Sokan nem állunk meg és nem gondolkodtunk el azon, hogy ha testünk főleg vízből áll, hogyan fog csúcsteljesítményt nyújtani, ha nem iszunk rendszeresen vizet?

A skorbut a C-vitamin hiánya, a beriberi a B-vitamin hiánya, az anémia vashiány, az angolkór pedig D-vitamin hiány. Pedig ezek csak az emberi szervezet egy-egy összetevőjének hiányát mutatják. Komolyan hiheti bárki, hogy ezek után megúszhatjuk, ha pont a vizet nem pótoljuk a szervezetünkből, ami a testünk 75%-át teszi ki?

Az emberi test még akkor is vízhiányossá tud válni, ha bőséges vízmennyiség áll a rendelkezésére. Az emberek, úgy tűnik ugyanis, hogy elvesztik szomjúság érzetüket és a szükséges vízmennyiség utáni vágyukat. Nem ismerik fel vízszükségletüket, ezzel fokozatosan egyre növekvő mértékben vízhiányossá válnak és a kor előrehaladtával krónikusan dehidratálttá válnak (állandó jelleggel fennálló vízhiányos állapot).

Nézzük meg, hogy mik a következményei a vízvesztésnek:
• Vér sűrűsége növekszik (besűrűsödik),
• Növekszik a káliumkoncentráltság -> szomjúság érzet alakul ki,
o A szomjúságérzet már egy elkésett jelzés! Ilyenkor a vízveszteség már nagyobb, mint a testtömeg 1%-a, ami kb. háromnegyed liter víz hiányát jelzi!
• Pulzusszám emelkedés!
o A szívnek percenként 3-5 ütéssel többet kell végeznie ahhoz, hogy a sűrűbb vért a sejtekhez pumpálja, hogy a sejtek az izommunkához szükséges oxigénhez továbbra is hozzájussanak.

Néhány szó a szomjúságérzetről:
• Az életkorral változik,
o Minél idősebb valaki, annál kisebb a szomjúságérzete, ezért idősebb korban fokozottabban kell figyelni a folyadékpótlásra.
o A szomjúság, a száraz száj érzés már egy elkésett jelzés!
• A szomjúságérzet alapján a tényleges vízveszteségnek csak felét vagyunk képesek pótolni!
• A fizikai terhelés részben elnyomja a szomjúságot. Nem figyelünk oda annyira. Így ha sokat dolgozunk, akkor szándékosan fordítsunk figyelmet a rendszeres folyadékpótlásra!

Érdekesség: intenzív sporttevékenység közben, különösen nagy melegben a vízveszteség mértéke elérheti a 2 litert óránként!

A táblázat a vízveszteség mértékében a felmerülő tüneteket mutatja
1-5% 6-10% 11-20%

• Széklet: 150 ml
• Vizelet: 1500 ml
Összesen kb.: 2500 ml naponta
Amint látszik pusztán izzadással és légzéssel, napi majdnem 1 liter folyadékot veszítünk (természetesen ez függ a hőmérséklettől)!

Ehhez képest nézzük a bevitel oldalát egy átlagos esetben:
• Folyadékok: 1000 ml
• Táplálék: 1200 ml
• A tápanyagok elégetése során keletkező víz: 300 ml
Összesen: 2500 ml naponta

A folyadékok általában nem tiszta vízből erednek. Ezzel mi a probléma? Például, ha egészségesen élünk és gyümölcslevet iszunk, akkor a gyümölcslé szárazanyag tartalmának feldolgozásához annak víztartalma nagyjából el is használódik. A táplálékkal felvett vízmennyiség ugyancsak nem tekinthető a szervezet vízellátásának, hiszen ez teljes egészében a táplálék feldolgozásra és a szervezet méregtelenítésére fordítódik (sőt általában ez még kevés is hozzá). A tápanyagok (zsírok fehérjék, szénhidrátok) elégetésével keletkezett víz az egész vízforgalomhoz képest, talán ha vésztartaléknak elegendő.

A fenti átlagos napi bevitel hibája, hogy a méregtelenítési folyamatok vízigényeit (ezek igénylik a legtöbb vizet) egyszerűen nem fedezi.

A fentieket figyelemben tartva a helyes napi bevitelnek tehát így kellene kinéznie:
• Tiszta víz: 2000 ml
• Táplálék: 1200 ml
• A tápanyagok elégetése során keletkező víz: 300 ml
Összesen: 3500 ml naponta
Dr. Batmanghelidj szerint a szervezet napi tiszta vízszükséglete legalább 1,5 - 2 liter (6-8 vizespohár). Ezt soha ne egyben, inkább szabályos időszakonként elosztva fogyasszunk!

A professzor tudományos értekezések, és konferenciák tucatjain bizonyította, hogy szabályozott és rendszeres folyadékfogyasztással számos betegségtől és fájdalomtól kímélhetnék meg az emberek magukat.

Milyen fájdalmakat lehet megelőzni a napi rendszeres vízfogyasztással?
• Emésztőrendszeri fájdalmak
• Reumatikus ízületi fájdalmak
• Szívfájdalmak a járás során, vagy az esti pihenéskor
• Alháti fájdalmak
• Nyaki fájdalmak
• Időszakos sántítás (járás közbeni lábfájdalmak)
• Migrén és elhúzódó fejfájások
• Vastagbélgyulladással járó fájdalmak és az azzal társuló székrekedéses fájdalmak

Egyéb problémák, amikre jótékony hatással van:
• stressz oldása
• magas vérnyomás
• magas vérkoleszterin
• testsúly többlet

Az emésztőrendszeri fájdalom sokszor az emberi test legfontosabb, a vízhiányról hírt hozó jelzése.
Figyelem! Amikor ismétlőleges fájdalmakat tapasztalunk annak ellenére, hogy vízbevitelünket több napon keresztül rendszeressé és fokozottá tettük, a kórmegállapítás végett érdemes orvoshoz fordulni.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2009.08.01. 21:15:18

az izotóniás ital jó, nekem legalábbis néha beválik, nem mindig van rá szükségem, de néha nagyon jól jön, ha kell egy kis energia löket.
de: ne felejtsd el, hogy az is cukros: fruktóz, dextróz, maltodextrin. amúgy a cukros italok, meg a többi szar tényleg dehidratálnak.

és ami még szerintem fontos ilyen melegben, az izzadsággal elvesztett elektrolitok pótlása. ezt a biciklisták, ha jól tudom, banánnal teszik. én elektrolit tablettával, amiben van nátrium, kálium, magnézium, meg egyebek.

mondjuk attól is függ, ki mennyit izzad, sztem, aki többet izzad, az több elektrolitot veszt. annak igazán fontos a pótlás.