Túrák, kirándulások ingyen

A blogban mindenről írok majd, ami túrázással, kirándulással kapcsolatos. A kapcsolódó weboldal: www.setafika.hu , ahol a konkrét túraprogramok is megtalálhatók.

Túráink, ahol várunk téged:



Friss topikok

  • oldbikeold: A "nagy-szög" ...egy borona felfordítva az erdészeti úton amely egyébként jelölt bringaút ..Zebegé... (2015.08.19. 15:23) Veszélyes utakon
  • Túrám: Sziasztok! Szeretnék a figyelmetekbe ajánlani egy újdonságot! A túrázók, város- és múzeum látoga... (2014.10.03. 12:21) Egyik szemünk nevet, a másik viszont sír
  • Cpt. Flint: ha a jelölt úton mész, nem esel bele. értem én, hogy nem mindenki megy ott (bár ez elég nagy baj a... (2011.01.21. 15:15) Életveszélyes természetjárás
  • HSG: Egyszer hallottam ezt a mesét. Egy padon ültem, éppen múlt a délután, s egy idegen ember mesélt ne... (2010.04.02. 21:08) Mese a hajóról
  • mirko vosátka: az izotóniás ital jó, nekem legalábbis néha beválik, nem mindig van rá szükségem, de néha nagyon j... (2009.08.01. 21:15) Veszélyes forróság

Rasszizmus a villamoson

2008.10.31. 13:50 Kiránduló

Rasszizmus.

Gyakran ütközünk ebbe a szóba a magyar közéletben. Leginkább olyankor, amikor valamiféle kritikát mer valaki megfogalmazni valamely csoport, kisebbség, társadalmi réteg viszonylatában. Sőt néha úgy általában lerasszistázzák hazánkat, ha néhány operanáci felvonulást tart saját szórakoztatására.

Nem vagyok rasszista és nem utálom a kisebbségeket. Úgy általában. Tőlem danolászhat a fekete a zenei csatornákon, nem zavar, ha távol-keletivel kell kezet fognom (sőt a kultúráink különbözősége ellenére kifejezetten szeretem a kínai étkeket és az indiai vege-kajákat), nem tartom az arabokat "büdösnek", sem a zsidókat "koszosnak".  Úgy általában kijövök minden nációval. Nem hiszem, hogy a európai, fehér faj képviselői közt kevesebb lenne a rossz ember, mint más rasszban, mint ahogy azt sem hiszem - sőt kifejezetten sokszor tapasztaltam is már -, hogy a román, szerb, szláv átlagember semmivel sem bunkóbb, ostobább, mint egy magyar átlagpolgár. Ezt le kellett szögeznem mindenek előtt és főleg!

A jelenség mellett mégsem lehet elmenni, amiről beszélni szeretnék. Igen, sokan már sejtitek: a cigánykérdés. Nem kívánok itt történelmi távlatokban gondolkodni, hogy ki mikor és honnan jött ide a Kárpát-medencébe, mint ahogy azt sem képzelem, hogy ez a "mi országunk" és mindenki másnak itt aztán csend legyen ám!

A cigánykérdés azonban mégis zavar. Sok aspektusa van a témának (foglalkoztatás, szociális rendszer, stb.), engem elsősorban a túrázással és a túrához köthető részek érdekelnek.

Miért is írok erről épp most? Korábban is hallottam túravezető társaktól, túratársaktól, hogy itt-ott az országban atrocitás érte őket a helyi cigányság részéről (ne ködösítsünk, ne próbáljuk elkenni, ne kiáltsunk azonnal ombudsmanért: igenis a cigányok részéről). Augusztus 20.-án a Sétafika oldalán hoztunk le egy rövid napi hírt, mely szerint Nagybörzsönyben a cigányok pénzt tarhálnak, illetve ha nem kapnak, kövekkel dobálják a turistákat; megtehetik, mert többen vannak, ha meg valamelyik tökösebb túratárs lever egy nagy nyaklevest vicces kedvében, akkor:
a., megkéselik
b., agyonütik
c., még őt szedik elő, mert önbíráskodott

Az adott esetben - mivel jobbára idősebb túratársakkal esett meg a dolog, maradt a dolog annyiban, s bár János ( a túravezető ) ezután írásban jelezte a dolgot az illetékeseknek, nudli sem történt.

Legközelebb e-mailban jelezte az egyik baráti társaság, amely már kirándult velünk egy-kétszer, hogy a Cserehátban, Szuhogy környékén egy nyolc fiatal cigányból álló csapat vette körbe őket (nem tót, nem sváb, nem ruszin...) és először csak tarháltak tőlük, aztán elkezdték lökdösni őket (2 egyetemista korú lányt és két srácot meg egy tizenkét éves kis srácot), s egyre fenyegetőbben viselkedtek. Addig-addig, amíg az egyik lány odaadta a pénztárcájából a pénzét. Megúszták ennyivel és mivel megfenyegették őket, nem is mertek feljelentést tenni. Meg aztán minek is? Úgysem tudnák az igazukat bizonyítani, ráadásul a rendőrség szívesebben megy oszlatni, mint nyomozni három-négyezer forintos rablás után.

De álljunk meg egy pillanatra! Többen, szervezetten gyakorlatilag kiraboltak turistákat. Szervezetten! A megfélelemlítés erejével élve...

Ám ez is csak egy adalék, egy statisztika a be sem jelentett bűnelkövetések listáján.

Amiért ma leültem megírni ezt a kis cikket két frissebb eset:

Az elmúlt hét során beszélgettem egy fiatalemberrel, aki biztonsági őrként dolgozik, ide-oda helyezgetik őket. Ő mesélte, hogy nemrégiben a Hős utca környékén dolgozott az egyik élelmiszer boltban, ahova egyszercsak becsődült vagy húsz cigány (nem sváb, nem görög, nem zsidó) és gyakorlatilag módszeresen kifosztották a boltot. Az eladók ijedt szemmel jelezték a srácnak - aki maga is megijedt a dolog láttán -, hogy hagyja a fenébe, mert ezek itt laknak a környéken és agyonverik azt, aki tenni mer ellenük. Kicsit vadnyugatisnak tűnt az eset, ezért utána jártam: felkerestem a boltot és nem hivatalosan - tehát a "szolgálati út megkerülésével" rákérdeztem az egyik eladó hölgynél az esetre. A válasz az volt, hogy "erre pont nem emlékszik, mert ő itt dolgozik és ez itt mindennapos". Vagyis a szervezett rablás fényes nappal! Hmm...

A pontot az "i"-re a mai nap tette fel. Pont a tegnap kerültek szóba a zsebesek a kedvesemmel való beszélgetés során és ma beléjük is futottam. Egy ügyfelemtől mentem a Lehel-térre a Róbert Károly felől, amikor a villamosra feltolakodott öt cigány (nem perui, nem román, stb...): egy nő és négy fickó. Néhány hátizsákos - kiránduló kinézetű - fiatal köré gyűltek. A nő és az egyik fickó hangosan vitáztak, a másik három meg "dolgozott". Az utasok többsége összehúzta magát, amennyire lehetett, de ezek kifejezetten agresszív módon vettek körbe egy-egy utast és szó szerint ki akarták rabolni (nem tudom, mennyi sikerült). Meguntam és bár láttam, hogy az utasok nem fognak mellém állni, rákérdeztem, hogy "mi a cigány k... anyátokért loptok?" Erre odajött a három "zsebes" - kicsit meg is ijedtem, mert tartottam tőle, hogy balhé lesz, esetleg kés van náluk vagy ilyesmi, ráadásul a térdem állapota miatt szó sem lehetett a lerúgásukról, ha nekem jönnek -, de csak körbeálltak és vigyorogva megkérdezték, hogy "na és akkor mi van? mit fogsz csinálni?". Aztán leszálltak mind az öten. Nem tudom, mennyi zsákmánnyal. Az utasok meg hallgattak, a fülem meg vörösödött; még én éreztem hülyén magam, holott valahol vásárra vittem a bőröm.

A legmegdöbbentőbb azonban nem ez volt. A végállomásnál odalépett hozzám egy úr - azt hittem mond valami bátorítót - és azt mondta: "a magafajta miatt neveznek rasszistának minket, szégyelje magát!"

Ott maradtam állva. Én? Rasszista? Miattam? Mert mertem szólni a cigányoknak, hogy ne lopjanak? Már itt tartunk?

Bízom benne, hogy az úr csak az én szavaimat hallotta és nem látta az előzményeket. Ez talán megmagyarázná a dolgokat. Talán... De ha nem? Ha már a médiából felénk áramló "ne nevezzük a nevén a gyereket" hozzáállás, netalán a félelem beszélt belőle?

Én sem mondom azt, hogy MINDEN cigány bűnöző, nem általánosítok. De igenis ki kell mondani, hogy a lopások, tolvajlások - sőt mostanában már a rablások és a többségi nem cigány lakosság kárára elkövetett bűntettek túlnyomó része is - a cigányság számlájára írható. Ennek megfelelően nem azt kellene súlykolni, hogy bármely kritika megfogalmazása esetén első körön belül rohanhasson a kisebbség az ombudsmanhoz, hanem azt, hogy ugyanolyan hatékonysággal és szigorral járjon el a hatóság a kisebbségi elkövetőkkel szemben, mintha nem azok lennének. Ne a kettős mércével való méricskélést fogadjuk el etalonnak.

Azért némileg bíztató, hogy néhányan már a cigányság oldalán is kapcsolnak:

Cigánybűnözésről_nyíltan

9 komment

Címkék: bűnözés cigány megmondás kisebbség cinikus

A bejegyzés trackback címe:

https://kirandulas-tura.blog.hu/api/trackback/id/tr67742296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tomcat · http://www.bombagyar.hu 2008.11.01. 22:22:59

Én levertem volna egyet a szégyelldmagadozó faszinak. Sőt, őt vertem volna össze NAGYON. Mert a cigány már csak olyan, hogy lop, de ezek miatt tart ott az ország, ahol. Aztán mehet panaszkodni a kurva anyjához, hogy "bántották, csak mert más a véleménye".

Ehun-e vagyok 2008.11.02. 13:14:57

Hát persze, csak azok ellen mernek fellépni az ilyen "urak", akik ellen lehet, akik ellen mernek - ez esetben ellened!
Mondok egy hasonló példát: a villamoson utaztam, tizenévesek graffitiztek a villamos ablakára, persze rajtam kívül senki sem mert szólni.
Aztán 2 nap múlva egy fiatal lány hamburgert evett csendesen, kulturáltan, zacskóból (tényleg nem volt zavaró), és 3 utas is nekitámadt!!!
Az általad említett úr is hasonló mentalitású lehet, csak tapasztalná meg egy kicsit a cigány bűnözést a saját kárán, majd megváltozna a véleménye!!

silence 2008.11.04. 00:54:37

Ha nem találkoztam volna hasonló esettel, most azt írnám, döbbenet! De sajnos.. Magas, testes részeg vagy beszívott cigány üvöltve megy az egyik sugárúton, mögötte egy cigánynő, meg egy pasas.Az őrjöngő elől belerúg az összes kukába, a virágtartókba, buszmegálló oszlopba.Én a buszmegállóban vártam, még meglehetősen távol volt tőlem a csapat, mikor direkt a járda szélére húzódtam,hogy ne legyek már célpont. Persze hogy engem talált meg, és egy jól irányzott rúgással volt szíves illetni. Szerencsére annyira be volt rúgva, hogy erő nem sok volt benne, mert még ő tántorodott meg, aztán ordítva odébb állt a szotyizó és köpködő kísérőivel együtt. Mellettem egy fiatal srác állt, jó ha 16 éves volt. Szörnyen ijedt arccal nézett rám, de egy szót sem mert szólni..Meg is értem!
Jó volna lassan összefogni, és igenis kiállni magunkért! Nem kell sok idő, és tényleg az lesz a kérdés, hogy ők , vagy MI? Meg kellene mozgatni minden követ, ha kell, egymás mögé sorakozni és egy emberként kikövetelni, hogy Magyarországon a magyarnak is ugyanolyan jogai legyenek, mint egy cigánynak, és egy cigánynak is ugyanolyan kötelességei legyenek, mint egy magyarnak!

Váradi István 2008.11.04. 12:34:35

Nézegettem a Sétafika túraoldalt ahova kirándulásokat szemelgetni mentem, aztán a Blogra tévedtem és úgy jutottam el ide. Döbbenetes a helyzet! Ahol én lakom (szerencsés helyzetű vagyok) nincsenek cigányok, de ahogy elindulok túrázni vagy csak be Budapestre, azonnal szembetalálkozom a jelenséggel.

Érthetetlen.

Sokszor úgy érzem, mintha a cigány kisebbség meg lenne vadulva, fel lenne tüzelve és valamilyen kiemelt státuszt élvezne. Randalíroznak, köpködnek, ordibálnak és mostanában már belekötnek az emberbe. A rendőr - már ha van - cinkosan félrenéz, hiszen neki sem leányálom intézkedni az egyre nagyobb szájú kisebbség ellen, hiszen azt több órás jegyzőkönyvezés követné és még neki kellene bizonyítani, hogy a fellépése jogszerű és arányos volt.

Valami el van rontva ebben az országban. Nonszensz, hogy egy viharos gyorsasággal szaporodó - mondjuk ki, igen sokszor az adóinkon élősködő - kisebbségnek csak jogai vannak, kötelességei nem. És ezek után minket rasszistáznak le!

túraSzami 2008.11.09. 18:53:36

Nem tudom, mennyi a valóságalapja, mennyi benne a rendőrség kifigurázása. Mindenesetre most találtam az üzenőfalamon, és mivel a témába vág, gondoltam, megosztom ezen a fórumon is....


Ez van ma Magyarországon.

Éppen lefeküdtünk volna, mikor az asszony szólt, hogy ég a lámpa a
garázsban.
Kinézek és látom ám, hogy négy markos, nem idén barnult legény serényen
hordja
kifelé a cuccaimat, aztán rakják az utcán ácsorgó teherautóra ezerrel.
Kapom a telefont, hívom az óberhét, de azt mondja egy zsernyák, hogy
momentán egy szabad kocsijuk sincs, de nyugi, amint lesz, jönnek és már le
is tette.
Nekem meg a fejem tetejébe akadt az Adrenalin azonnal, úgyhogy ismét
felhívtam a szervet.
Mondom neki, az előbb telefonáltam, hogy jöjjenek, de már nem kell sietniük,
ugyanis fogtam a vadászpuskámat, lepuffantottam mind a négyet, helyszínelni
meg tényleg ráérnek később is.
No, le sem tettem a kagylót, négy rendőrautó már ott is volt a házunk előtt,
plusz a mentő. El is kapták a betörőket íziben.
Az egyik rendőr, aki velem is hajlandó volt szóba elegyedni megjegyezte:
- Mintha azt mondta volna, hogy lelőtte mind a négyet.
Mire én:- Maguk meg valami olyasmit, hogy nem tudnak küldeni senkit...

Dezsőke 2008.11.21. 15:58:39

Maori! Nagyon odatesz a klipp. Főleg azért, mert a forgatócsoport azért ment ki Tekerőpatakra, mert meg akarták tudni, hogy mi a fene lett azzal a cigánykölökkel, aki kiskorúként megkéselt egy ipsét a Blahán, aztán mivel nem tudtak vele mit kezdeni, hazatoloncolták Romániába. A forgatócsoport amúgy abszolút liberális, nem rasszista emberkékből állt! Megjegyzem, a történtek után nyilván elgondolkodnak, hogy jó-e liberálisan gondolkodni és a végletekig tolerálni mindent olyan parazitáknak, akik kirabolnak, megkárosítanak...

túraSzami! Jó a sztori, de félek csak városi legenda. Ilyen esetben még a jóembert zsuppolták volna be valami olyasmi indokkal, hogy "közveszéllyel való fenyegetőzés" vagy ilyenek. Ha az elkövetők meg cigók lettek volna, akkor jött volna a "közösség ellen való izgatás" is. :(((

Kiránduló! Sajnálom, hogy rossz a lábad és nem rugtad le a fejüket! Persze akkor egyenesen náci lettél volna. A másik, amit sajnálok az, hogy nem az okoskodó fószert zsebelték ki a dakoták. Akkor talán nem lett volna olyan nagy libsi arca.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2008.11.22. 18:39:45

hmm, az a baj, hogy az ilyen antirasszista urak, mint ez is a villamoson, valahogy sohasem látják meg az előzményeket, csak azt, amikor már cigányozik az ember. értsd képletesen is.

viszont a nagybörzsönyi, meg a szuhogyi dolog szintén megdöbbentett. azt eddig is tudtam, hogy nagybörzsönyben mindig ott ugrálnak az ucán, de hogy már turistákat is dobálnak ez egy kicsit kiverte nálam a biztosítékot.

a szuhogyi eset is durva, mert megyünk mi is majd a Cserehátba az OKT miatt, és nem túl fényesek ezek a kilátások.
süti beállítások módosítása